Utflykt till Björnbergets Naturreservat

Naturskyddsföreningen i Ljusdal bjuder in till utflykt till det nyligen bildade Björnbergets Naturreservat.

Tid: Onsdag 2 juni 2021 klockan 18:00-20:30
Samling: Vi samlas kl. 18 där skogsbilvägen mot Björnberget tar av Stråsjövägen, invid Sortvattnet. Här nedan finns koordinaterna för mötesplatsen.
Ta med: Eget fika och sittunderlag. En lupp är till mycket glädje, så ta med om du har en. Rejäla kängor behövs och kanske myggmedel.
Kostnad: Gratis

Jenss Hansen och Carina Frost kommer att visa oss runt i en riktig naturskog som till största delen uppkommit efter en brand i slutet av 1800-talet. Skogen saknar spår av sentida skogsbruksåtgärder.

Terrängen är delvis blockig och tillgången till lågor (liggande döda träd) är riklig. Det betyder att det på vissa ställen är lite svårt att ta sig fram. Därför kommer vi inte att gå långt, max 1 km. Vi kommer att röra oss långsamt och uppleva det som kommer i vår väg.

OBS! Obligatorisk anmälan till Carina på telefon 076-8208993, senast kl 15, 2:a juni.

Vi följer så klart Folkhälsomyndighetens rekommendationer.