Naturnatten med fågelsång 5 juni 2021

Välkomna till Naturnatten bland fåglarnas olika läten. Naturskyddsföreningen bjuder in alla, medlemmar som blivande medlemmar, till gemensamma bilturer för att lyssna på nattens fågelsång i delar av Ljusdals kommun. Med tanke på pandemin får vi dela upp oss i olika bilar.

Tid: Lördag 5 juni 2021 kl. 22.00.
Samling: På stora parkeringen nedanför kyrkan i Ljusdal.
Exkursionsledare: Tony Persson, 070-5341996.
Ta med: Fika, varma kläder och eventuellt kan kraftiga skor behövas. Kikare är inte nödvändig, men ibland är den till nytta.
Kostnad: Gratis.

Vi kommer att åka till olika platser där vi möjligen kan ha chans att få höra både vanlig och ovanlig fågelsång. Vart vi åker beror på rekognoseringen inför utflykten. Men troligen blir det till trakterna runt Ljusdal, Färila och Järvsö. Vi försöker hitta platser att ställa bilarna och mestadels lyssna från vägkanterna. Natten är ofta kylig, så varm klädsel på överkroppen rekommenderas. Undantagsvis har undertecknad tidigare år gått genom fuktig mark i kraftiga skor för att identifiera en avlägsen sång. Egen termos med varm dryck och eget fika är uppskattat på natten.

En del ”nattsångare” sätter igång efter kl. 23, när många andra fåglar försöker sova. Så tiden mellan kl. 23 och 02 på natten är lämplig för att lyssna. Vid 02-tiden har många andra fåglar satt igång att sjunga och då blandas ”nattsångarnas” ljud med de övrigas. När som helst kan deltagarna avbryta utflykten för att åka hem till den sköna sängen. En del mer eller mindre allmänna arter brukar höras på natten, exempelvis olika trastar, rödhake, buskskvätta, sävsparv, enkelbeckasin och morkulla. I närheten av en skrattmåskoloni är det också ljudligt nattetid. Vi hoppas kunna höra exempelvis sävsångare, vattenrall och gräshoppsångare. Med lite tur kanske vi får lyssna på vaktel, näktergal och hornugglans ungar. Möjligen är det för tidigt på försommaren för busksångare och kärrsångare, som båda sjunger med mästerliga härmningar av andra fågelarter.