Häng med på exkursion den 28 augusti

Välkommen att delta i guidad exkursion lördag den 28/8 i Törnbergets nu utökade naturreservat vid Ängratörn!

Sakkunnig guide är fv. kommunekologen Jan Hedman.

Törnbergets naturreservat är ett 170 ha stort naturskogsreservat som endast berörts av dimensionsavverkningar under 1800-talet. Större delen av området skyddades för 20 år sedan, med en mindre utökning för ett år sedan.
Området har en mycket intressant brandhistorik, sedan 1550-talet har det brunnit 9 ggr. Senaste brand 1855. Mängder av kärlväxter, svampar, mossor, lavar och insekter som kräver skogar men lång kontinuitet trivs här. Här kan nämnas knärot, skogsfru, doftticka, rosenticka, knappnålslavar, flarnlavar och många olika taggsvampar! Många fåglar trivs i den gamla skogen! Här finns lavskrika, kungsfågel, tofsmes och tjäder!

Samling vid Lassekrogs rastplats kl 10. Oömma kläder och stövlar anbefalles. Ta med eget fika. Kostnadsfritt och öppet för såväl medlemmar som blivande medlemmar. Ingen föranmälan.

Välkommen ut till ett besök i en av de sista riktigt gamla skogarna i Ljusdals kommun!

Vid frågor kontakta nortunagard@gmail.com

Foto: länsstyrelsen Gävleborg