Nattsångarutflykt 17 juni

Enligt Sveriges Radios Naturmorgon: ”Kärrsångaren hör till  de verkliga mästarsångarna. Sången är en kaskad av härmningar av andra fåglars läten. Man har noterat ljud från 99 europeiska fågelarter och 113 afrikanska arter i kärrsångarens repertoar, plus imitationer av mänskliga mekaniska ljud.” Foto: Pekka Pulsa.

Samling: Fredag 17 juni kl. 22:15 på parkeringen nedanför Ljusdals kyrka.
Evenemang: Samåkning med bilar i trakterna av Ljusdal, Färila och Järvsö för att lyssna på nattaktiva fåglar fram till ca kl. 02:00. Bästa tiden är ungefär mellan kl. 23 och 02, sedan vaknar många andra fåglar och ljudbilden blir mer komplex. De som vill kan förstås avbryta och åka hem tidigare på natten. Ta med eget fika, ev. kikare, varma kläder (natten är oftast kylig) och något att sitta på.
Kostnad: Kostnadsfritt.
Arrangör: Naturskyddsföreningen Ljusdal.
Kontakt: Tony Persson, telefon: 070-534 19 96.

Naturskyddsföreningen Ljusdal (NFL) bildade 1990-03-26 en fågelsektion. 1991 föreslog Bengt Stridh att NFL:s fågelsektion skulle börja inventera så kallade nattsångare i Ljusdals kommun. Dessa nattsångare är ett hopplock av 18 mer ovanliga och nattaktiva fågelarter som hittats. Den mest talrika av dessa (under 31 år i följd) är sävsångaren. Den ovanligaste är tjockfot med en enda observation. Den sågs och fotograferades dagtid av Margareta och Tord i Sörby, Järvsö.

I bifogad PDF finns en sammanställning av arterna och av antalet fågelindivider som hittats 1991-2021 i Ljusdals kommun samt några kommentarer. Ugglor har här inte räknats som nattsångare, men vi har tagit med antal upptäckta häckningar av hornugglor under dessa år.

Nattsångare i Ljusdals kommun 1991-2021