Fågelexkursion 1 maj

Foto: Magnus Marianini

Naturskyddsföreningen Ljusdal bjuder in alla, medlemmar som blivande medlemmar, till årets första fågelexkursion!

Tid: söndag 1 maj 2022 kl 06.00
Samling: Parkeringsplatsen vid Ljusdals golfbana
Exkursionsledare: Tony Persson, 070-534 19 96
Ta med: Kikare, fika och varma kläder
Kostnad: Gratis
Naturskyddsföreningen Ljusdal anordnade fågelutflykter på Kläppaängarna redan på 1960-talet. De återupptogs 1986 av Bengt Stridh och har sedan dess arrangerats varje år i maj. Sedan 1992 samlas vi den 1 maj klockan 06.00 på golfbanans parkering. Först får deltagarna gissa hur många olika fågelarter vi kommer att se eller höra under utflykten.
Vandringen brukar ske på grusvägen längs med Ljusnan ner mot Svinhammars udde, där vi fikar och gör en första sammanräkning av fåglarna. När som helst kan man vända tillbaka till parkeringen. En del brukar vända efter Svinhammar, medan några går till andra fikat i en skogsdunge intill Edängeforsen. För dessa långvandrare kan tiden dra ut till en något sen förmiddag.

Välkomna!
_______

Om du vill veta mer om Kläppaängarna finns här en fördjupande text om dess historia och fåglar skriven av exkursionsledaren Tony Persson.
Kläppaängarna