Natur och kultur i finnskogsbyn Hästberg 9 juni

Natur och kultur i finnskogsbyn Hästberg

I försommarkvällen gör Naturskyddsföreningen Ljusdal och Svenska Turistföreningen Ljusdal gemensam sak och välkomnar medlemmar – och blivande medlemmar – till Hästberg, Järvsö sockens enda finnby! Här slog sig skogsfinnarna från Savolaks ner i början av 1600-talet. De hade med sig sin speciella kultur med sång, musik, magi och en stark social ställning för kvinnorna, som hade arvsrätt och ägde korna!

Ciceron för kvällen är Cecilia Bruce, själv bosatt i Hästberg. Här sätter senare i juni Messmörsteatern, under ledning av Cecilia, upp en pjäs om den första skogsfinnen. Kanske får vi ett smakprov? Kolla Naturskyddsföreningen Ljusdals Facebook eller hemsida.

Samling: Hästberg

Tid: kl 17.00 – 19.00

Kontakt: Alexander Lindman 070-793 09 71

Ingen föranmälan, kostnadsfritt. Samåk gärna. Ta med egen matsäck och filt att sitta på. Vi vandrar en kortare skogsväg i fin natur, så ta kläder efter väder.